Ademović: FBiH prijeti potpuna blokada

Radiosarajevo.ba
Ademović: FBiH prijeti potpuna blokada
Fena / Nedim Ademović

Posljednja događanja u Domu naroda Parlamenta FBiH su samo jedna epizoda slike i prilike u našoj državi. Sve u svemu, jedna mučna slika, kaže u razgovoru za Radiosarajevo.ba poznati ekspert za ustavno pravo, ugledni sarajevski advokat prof. dr. Nedim Ademović govoreći o raspravama u vezi sa pokušajem HDZ-a i SNSD-a da blokiraju prijedlog zakona o izbornim pravilima, pošto je HDZ dobio saveznika u Savezu nezavisnih socijaldemokrata (SNSD).

Razgovarao: Faruk Vele

Posljednja događanja u Domu naroda Parlamenta FBiH su samo jedna epizoda slike i prilike u našoj državi. Sve u svemu, jedna mučna slika, kaže u razgovoru za Radiosarajevo.ba poznati ekspert za ustavno pravo, ugledni sarajevski advokat prof. dr. Nedim Ademović govoreći o raspravama u vezi sa pokušajem HDZ-a i SNSD-a da blokiraju prijedlog zakona o izbornim pravilima, pošto je HDZ dobio saveznika u Savezu nezavisnih socijaldemokrata (SNSD).

On kritički posmatra ponašanje političkih elita u našoj zemlji uoči još jednih izbora.

Radiosarajevo.ba: Kako komentirate posljednja dešavanja u Domu naroda i pokušaj rušenja Prijedloga zakona o izbornim jedinicama i broju mandata u Parlamentu FBiH? SDA tvrdi da su taj plan ranije dogovorili predsjednici HDZ i SNSD Dragan Čović i Milorad Dodik. Nazivaju to „Planom B“ o kojem je lider HDZ-a Čović svojevremeno govorio.

"Apsolutno je jasno da kada su u pitanju privatni interesi naših javnih dužnosnika, država funkcioniše perfektno, kuca jednim srcem i diše jednim plućima! Postoji jasan ujedinjeni nacionalni interes sve tri konstitutivne zajednice. Kada se radi o građanima i javnom interesu, kao što je implementacija Odluke Ustavnog suda BiH, u našoj državi nema demokratskih procesa i pravne države. Oni su nepostojeći, sve je samo predstava njihovog postojanja. Uzrok tome je nedostatak političkog dogovora oko viđenja ove države. Nedostatak tog konsenzusa svaki put vodi ka blokadama ili se pokušava doći do cilja drugim, nelegitimnim sredstvima.

Tada nastupaju razni pritisci, zloupotrebe, opstrukcije, mahinacije i čeka se hoće li neko nekoga uspjeti preći, zaobići ga putem „Plana B“, a sutra nekog „Plana C“. Pri tome, institucije vlasti ne postoje, one su samo instrumentarij faktičkih moćnika za kontrolu situacije. Građanima se plasira strah da bi se udaljili od rasprave o stvarnim, životnim temama. I tako... iz godine u godinu.

Tako to vidim i sve je to implementirano i u ovom slučaju! itd. Nema političkog jedinstva oko Doma naroda. Nakon toga, jedni smišljaju kako da provuku alternativno rješenje, a drugi kako da to spriječe, a sve nedemokratskim metodama. Uglavnom, jedni govore da su Hrvati napadnuti, a drugi da Hvati ruše državu. I dok se mi time bavimo, radna snaga odlazi, socijalna država ne postoji, kriminal i korupcija u opticaju, ekonomija na izdisaju itd ".

Radiosarajevo.ba: Je li navedeni Prijedlog zakona rješenje za situaciju u kojoj se FBiH nalazi?

"Prijedlog zakona jeste jedno od indirektnih rješenja, mada, moram priznati, bi legitimnije bilo da se to radi izmjenama i dopunama Izbornog zakona, kako je to naložio Ustavni sud BiH. Zašto smatram da je i Prijedlog zakona, ipak, jedno od rješenja. Sastav, način izbora i broj delegata Doma naroda, kao i pitanje izbornih jedinica, jeste izvorna nadležnost Federacije. To reguliše Ustav FBiH, koji daje nalog da se ta pitanja rješavaju dodatno putem entitetskog zakona. Drugim riječima, rješenja iz državnog zakona moraju biti replika entitetskih rješenja. Prema tome, ako se postigne rješenje u Federaciji, u Izborni zakon BiH je lako prepisati rješenja ".  

Radiosarajevo.ba: Da li bi FBiH mogla biti dovedena u situaciju potpune blokade zbog dešavanja u vezi sa ovim i drugim zakonskim rješenjima?

"Mislim da postoji ta mogućnost! Naime, trenutna nejasnoća oko toga da li je Ustav FBiH prihvatljiv s tačke gledišta Ustava BiH, odnosno da li se principi iz „Ljubić“ odluke moraju primijeniti i na Ustav FBiH, otvara prostor da svaka strana zagovara svoje opcije, dijametralno suprotno od drugih. To je blokada. U takvoj situaciji, izbori će se održati, bez daljnjeg, ali će se opet postaviti pitanje na kojim principima sastaviti Dom naroda. CIK, kao upravna vlast, mora poštivati Izborni zakon, takav-kakav je. Ako ga protumači suprotno Ustavu FBiH, a koji je viši pravni akt od Izbornog zakona, rezultati će biti osporavani pred ustavnim sudovima! Nailazi blokada, da ne spominjem da mogu nastupiti krize i druge vrste". 

Radiosarajevo.ba: Kako komentirate tvrdnje potpredsjedavajućeg Doma naroda PFBiH Drage Puzigaće da Prijedlog zakona o izbornim jedinicama i broju mandata Parlamenta Federacije BiH spada u pitanja od vitalnog nacionalnog interesa? Sada se govori i o smjeni spomenutog delegata.

"Ja smatram da ovaj Prijedlog zakona zaista spada u pitanje vitalnog nacionalnog interesa. Ona je, na kraju-krajeva, i prema samim tvrdnjama predlagača, jedan modus za implementaciju odluke Ustavnog suda BiH, a koja se tiče pitanja vitalnog nacionalnog interesa hrvatskog naroda.

Međutim, ako ću se povoditi izvještajima medija, ubijeđen sam da je Drago Puzigaća zloupotrijebio svoj položaj jer je, prvo, mimo bilo kakvih konsultacija sa svojim delegatima iz kluba samoinicijativno donio odluku, a drugo, odučio da to pitanje ide po posebnoj proceduri zbog ugroženosti nacionalnog interesa, a nije obrazložio ni na koji narod misli, ni iz kojih razloga. Napominjem samo da Drago Puzigaća, formalnopravno, može štiti samo srpski narod. Jer, drugačija uloga predsjedavajućeg ili potpredsjedavajućih – zaštita jednog naroda od navodne povrede vitalnog nacionalnog interesa putem predstavnika drugog naroda – ne postoji u Ustavu Federacije BiH".

Radiosarajevo.ba: Tragom svih ovih činjenica, pojedini analitičari, političari, ljudi na javnoj sceni, već neko vrijeme upozoravaju o mogućnosti da Dodik i Čović, ukoliko uđu u Predsjedništvo BiH, imaju priliku da na BiH promijene tzv. scenarij raspada Jugoslavije. I to tako što bi poslije izborne pobjede podnijeli ostavke na način kako su to učinili Stjepan Mesić i Milan Kučan 1991. godine. Da li je takava „taktička operacija moguća“ i što nam Ustav govori o tome?

"Apsolutno je nemoguće! To je laičko razmišljanje. Raspad Jugoslavije se ne može uspoređivati sa potencijalnim raspadom BiH. Postoji jasan globalan, rekao bih čak ne višedecenijski, već viševjekovni koncept jedinstvenosti teritorije BiH, i to upravo kao pluralne države. 

Ljudi koji poznaju historiju, a posebno dio koji se tiče razvoja kretanja Istočnog i Zapadnog Carstva, jasno će prepoznati zašto je to tako. 

Geostrateška pozicija naše države je ekstremno bitna za mnoge velike igrače! Stoga, svaki ozbiljan pokušaj razbijanja BiH završio bi vrlo jednostavno. Razbijači bi bili zamijenjeni novim, miroljubivim članovima, a ovi prvi bi se možda suočili i sa drugim posljedicama koje su do sada izbjegavali na jedan ili drugi način. Raspada se ne plašim, ni najmanje. Moj problem je taj što građani BiH sve to trpe i žive u stalnoj međunarodnoj izolaciji i unutrašnjoj krizi. Ne bude se, ne znam zašto! Geostrateška pozicija BiH ne znači da će neko izvana urediti našu državu. Ne, nikada! Neće niko nama pomoći od nas samih ".

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije