Evo kako da se nosite sa strahom od poslovnog neuspjeha

Sponzorisani tekst
Evo kako da se nosite sa strahom od poslovnog neuspjeha
Foto: LINK group / Kako da se nosite sa strahom od poslovnog neuspjeha

Bilo da se plašite finansijskih poteškoća, brinete da ćete izgubiti klijente, ili strepite od toga da će vas konkurencija nadmašiti – strah je emocija koja će vas sigurno pratiti tokom neizvjesnog i uzbudljivog putovanja koje se zove privatni posao.

U Velikoj Britaniji je prije nekoliko godina sprovedena inicijativa pod nazivom „Biznis je veliki” sa ciljem da se što više ljudi podstakne na pokretanje samostalnog posla.

Kao dio inicijative obavljena su istraživanja o tome zašto su neki poslovni ljudi odustajali od ideje da pokrenu sopstveni posao i prije nego što su išta pokušali. Čak 78 odsto ispitanika je kao osnovni razlog za odustajanje navelo strah.

Ne može se znati koliko je želja za sopstvenim poslom kod ovih ispitanika bila jaka, ali može se pretpostaviti da su zaista bili iskreni u svojoj namjeri. U tom slučaju, zaključak je da većina potencijalnih preduzetnika ne ostvari svoje snove samo iz straha od neuspjeha.

Uloga koju strah igra u većini odluka koje donosite (a ovo se ne odnosi samo na biznis) svakako je velika. Zato je strah od neuspjeha zapravo jedna od prvih prepreka koju preduzetnici moraju da prevaziđu na svom putu ka uspjehu. To ne znači da je vaš posao da eliminišete strah, već da treba da se uprkos njemu krećete naprijed.

Jedan od najvećih mislilaca stare Grčke, historičar Tukidid, rekao je: „Hrabri su oni koji jasno vide slavu i opasnost pred sobom, ali se ne povlače, već im idu u susret.” Ovaj citat odlično govori o odvažnosti koja je potrebna svakom preduzetniku.

Strah ne sputava samo početnike; i mnogi iskusni preduzetnici često ne uspjevaju da iskoriste mogućnosti koje im se otvaraju i da ostanu usredsređeni na rast i razvoj posla – zbog straha.

Odluke koje donosi preduzetnik obuzet strahom jesu one koje štite firmu od neuspjeha i propasti. Njegov jedini cilj jeste da izbjegne gašenje biznisa i bankrotstvo (čak i kada ovakav najgori scenario zapravo uopšte ne prijeti njegovom poslu, već postoji isključivo u njegovoj glavi).

Umjesto da se fokusira na napredak, strah ga tada čini nesigurnim i primorava da svu energiju troši na to da se učauri u uskim okvirima koje je sam sebi nametnuo. On ni ne pokušava da uveća obim posla, već se zadovoljava time da plaća račune i isplaćuje plate.

Budite sigurni da je strah najveći neprijatelj napretka. Ako se ne krećete naprijed, u jednom momentu počećete da klizite unazad. I to je nešto čega treba da se plašite više nego onog čuvenog „šta ako pođe po zlu”, jer su takve situacije samo jedan od mogućih rezultata prihvatanja rizika.

Razumjevanje mehanizma straha stavlja stvari u pravu perspektivu. Ako preduzetnik dozvoli da strah ovlada njegovim aktivnostima, ostvariće se druga strana onoga o čemu govori Tukidid.

Do uspjeha dolaze samo oni koji su jasno i svjesno pogledali strahu u oči. I da, bilo im je teško, trpili su zbog onoga što im se dešavalo, ali bili su spremni da krenu prema svojim ambicijama, snovima i željama uprkos strahu i neizvjesnosti.

Kako da kontrolišete sopstveni strah? Počnite saznanjem da je u pitanju emocija od koje ne možete da pobjegnete i da nije cilj da se eliminiše postojanje straha, već da se uprkos njemu ide naprijed.

Nakon toga treba da se suočite sa glavnom činjenicom u poslu – nije dovoljno da vjerujete da će ono što nudite ispuniti zahtjeve tržišta i da su vaša znanja i vještine dovoljno dobri za uspjeh u poslu; potrebno je da to bude i istina!

Prvi uslov za uspjeh je da imate dobar proizvod ili uslugu i da ste sposobni da vodite posao. Ako niste sigurni u bilo koju od ove dvije stvari, strah će vas lako savladati i paralisati u napredovanju. Kvalitet vam daje sigurnost.

Srećom, postoji i drugi ugao gledanja na priču o strahu. U knjizi Kako nekomformisti pokreću svijet Adam Grant razgovarao je (između ostalih) sa izvršnim direktorom Tvitera Džekom Dorsijem, izvršnim direktorom Gugla Larijem Pejdžom i izvršnim direktorom kompanije Tesla motors Ilonom Maskom o strahu i njegovom efektu na poslovni uspjeh. Saznao je da su svi ovi velikani biznisa imali jedan zajednički strah: strah od toga da ne pokušaju ništa.

Dakle, strah može biti i vaša najveća motivacija. Može vas natjerati da zagazite tamo gdje inače ne biste, da pokrenete ono što je godinama stajalo i uradite ono što će vas zaista usrećiti.

Jedino što uvijek i sigurno znate da možete da usavršite jeste vi sami. Naučite sve o vođenju biznisa. Što više znate, to ćete biti sigurniji u ono što radite. Što ste sigurniji u sebe, to će vaš strah biti manji. Učite, radite na sebi i vidjećete kako će vas svako novo znanje činiti opuštenijim. Kada budete u rukama (i glavi) imali znanje, i strah će nestati.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije