Poruka / Reis Kavazović: Bosanski muslimani i bosanski Jevreji su jedno tijelo

07. 11. 2019. u 10:28:00 Radiosarajevo.ba

Shares:0

U povodu 200 godina Sarajevskog purima, nevjerovatnog događaja s početka 19. stoljeća kada su sarajevski muslimani, rizikujući živote i izlažući se pogibelji, ustali protiv osmanske vlasti, tačnije tadašnjeg Ruždi-paše, kako bi, pravdoljubivošću i komšijskim čojstvom, iz tamnice oslobodili nepravedno zatočenog rabina Mošu Danona i ostale viđenije sarajevske Jevreje, danas se u Sarajevu održava konferencija posvećena suživotu Jevreja i muslimana u Bosni i Hercegovini.

Prije 200 godina sarajevski muslimani su spasili sugrađane Jevreje

Naime, Islamska zajednica i Jevrejska zajednica u Bosni i Hercegovini potpisale su sporazum i odlučili da zajedno obilježe taj događaj i time afirmišu suživot Jevreja i muslimana u Bosni i Hercegovini. Cilj je pokazati na primjerima kroz historiju od 500 godina dobre odnose između muslimana i Jevreja u Bosni i Hercegovini s namjerom promocije suživota Jevreja i muslimana kao integrativnog dijela bosanskohercegovačke kulturne baštine.

Čudesni događaj

Reisu-l-ulema Islamske zajednice u BiH dr. Husein ef. Kavazović danas se trebao obratiti navedenom skupu, ali zbog ostalih neodložnih obaveza morao odsustvovati, te je učesnicima konferencije uputio značajnu poruku koju zbog značaja ovog događaja u današnjim okolnostima, u vremenima netolerancije, govora mržnje i zla, prenosimo u cijelosti:  

Iznimna je radost i veliko zadovoljstvo biti među pokretačima i realizatorima ideje obilježavanja ovog simboličkog događaja. Zahvaljujem se svima koji su predano radili na njenoj realizaciji. Zahvaljujem se vama koji ste došli ne samo iz Bosne i Hercegovine, motivirani namjerom da nam pomognete da rasvijetlimo događaje vezane za Sarajevski Purim.

Historija je neumoljiva. Ona je puna teških poglavlja, ali i onih koja nam mogu poslužiti kao inspiracija da zamislimo neki bolji svijet. U tom smislu, od presudnog je značaja na koja poglavlja naše zajedničke historije se vraćamo i koja označavamo referentnim. Svaki redukcionizam, svaka selektivnost i svaka generalizacija su opasno poigravanje s istinom. Reduciranim predodžbama o prošlosti lahko se manipulira; zato je na nama da tragamo za što potpunijom slikom povijesti, da greške uviđamo, da ih priznajemo i da radimo na tome da se nikada i nigdje ne ponove.

Na nama je i da ukazujemo na svijetle primjere kao izvore nade da svijet može biti drugačiji.

Derviš Korkut: Rizikovao je svoj život zbog Hagade i sugrađanke Jevrejke

Čovjek je pripovjedač. Ljudi su ljudi otkad prenose priče i imaju kolektivno pamćenje. Allah, dž.š., plemenitom poslaniku u Kur'anu zapovijeda da "feksusi l-kasasa", da kazuje predaje, da govori o predanjima prijašnjih naroda, sinova Ademovih ali i Israilovih/Izraelovih i drugih.

Naše kazivanje o nama definiše nas same. Zato je bitno koje priče o našoj prošlosti pričamo sebi i svojoj djeci.

I kao što nam valja s posebnom pažnjom pristupiti različitim epohama naše povijesti, valja nam zagledati se i nad našom tradicijom. Valja nam znati da je svaka sveta knjiga u rukama čovjeka iznova objavljeni tekst koji komunicira sa svojim čitaocem. To su riječi koje skoro uvijek ostavljaju traga u svijesti običnog čovjeka; čovjeka koji sebi postavlja uvijek ista ili slična pitanja u kojima se obuhvata i razlaže njegov pogled na svijet. A riječ Božija nam kazuje da od postanka čovjeka postoje samo dobri i loši ljudi, da ničije porijeklo, rod ili društveni status nisu ono po čemu treba da ga vrednujemo.

Bosanski muslimani i bosanski Jevreji su jedno tijelo. Naše veze su tkane i u vremenima iskušenja i u periodima blagostanja i interakcije, u kojoj smo jedni od drugih učili i u dobru se pomagali. Ali, oba naša naroda su propatili i znaju šta su pokušaji da ih se istrijebi i uništi. Isto tako, oba naroda su i pokazali kako se ne gubi nada u čovječnost i pored velikog zla kojemu smo izloženi, i u našoj dalekoj ali i nedavnoj prošlosti, i kako se bori da bi se opstalo.

Zajednički put

I danas, kada zlo antisemitizma i antimuslimanske mržnje i islamofobije uzima zamaha u našem okruženju i širom Evrope i svijeta, valja nam obnoviti naš zavjet da ćemo i dalje biti dobri komšije i bdjeti jedni nad drugima, kao što smo to činili u prošlosti.

Bilo je vremena kada su zli ljudi upravljali procesima, ali to je bilo samo zato što su dobri bili pasivni. Događaji kojih se prisjećamo Sarajevskim Purimom govore o toj građanskoj odgovornosti i hrabrosti, o ibrahimovskom jedinstvu i komšijskoj solidarnosti koju moramo ostaviti budućim generacijama.

Kako su muslimani Sarajeva spasili najviđenije Jevreje od osmanskog Ruždi-paše

To su vrijednosti na kojima je Bosna sazdana i bez kojih nema ni nas, naše prošlosti, sadašnjosti i budućnosti.

Nadam se da će nas današnji događaj na te vrijednosti podsjetiti i da će jedinstvo među nama ojačati, trasirajući zajednički put muslimana i Jevreja u budućnost s drugima s kojima dijelimo našu zajedničku domovinu i svijet.

Neka ovo bude još jedna lijepa priča u nizu,koju će ljudi prenositi iz našeg Sarajeva i Bosne. Neka je Božiji mir s vama, navedeno je u poruci reisa Kavazovića.

KOMENTARI (5)