Predškolsko obrazovanje za svako dijete, bez izuzetka

Naim Kavazić
Predškolsko obrazovanje za svako dijete, bez izuzetka
Agdal Nuhanović / Vrtić "Mladost" Kakanj
Djeca koja pohađaju programe predškolskog obrazovanja manje napuštaju osnovnu školu

Biti rođen gluhonijem već je dovoljno teško. Biti rođen gluhonijem u romskoj porodici sigurno je još teže. A ako je ta porodica pritom i nepismena, to već zvuči kao nevjerovatno težak izazov za jedno dijete. Upravo takav je život dječaka Kerima, šestogodišnjaka iz industrijskog i rudarskoga grada Kaknja u Bosni i Hercegovini.

Nekada davno u ovim krajevima vladali su bosanski kraljevi. Općina Kakanj danas ima preko 38,000 stanovnika i stopu nezaposlenosti višu od 50 posto. Ovo je također jedna od općina s najvećom populacijom Roma, najbrojnijom etničkom manjinom u BiH

Imao je sreću da počne pohađati obavezni predškolski program u državnom vrtiću. Kerim tamo pokazuje ogroman entuzijazam i završava zadatke, oponašajući drugu djecu. Uvijek je nasmijan i sve želi probati, ali njegov dalji napredak veoma je upitan. 

Kerimova majka Sabina kaže da on neće moći krenuti u osnovnu školu u Kaknju jer tamo nemaju kapaciteta za rad s njim. Rečeno im je da upišu školu u Sarajevu, 50-ak kilometara udaljenu. U porodici s petoro djece, od kojih je dvoje već napustilo školu prije završetka prvog razreda i u kojoj niti jedna odrasla osoba nije zaposlena, velike su šanse da će i Kerim ostati kod kuće. 

“Ako mi centar za socijalni rad ne pomogne, kako da ga pošaljem u školu? A on mora ići u školu da nauči svoj jezik (znakovni jezik), da bi mogao komunicirati. Voljela bih da barem nauči čitati i pisati, trebat će mu to gdje god da ode, niko ga neće razumjeti ako ne bude mogao komunicirati.“, kaže Sabina. Jedini stalni izvor prihoda u ovoj porodici je invalidska penzija koju prima Kerim, u iznosu od 109,00 KM. 

Sabina ne zna ni čitati ni pisati. Upisala je školu početkom '90-ih godina, ali ju je prestala pohađati kad je počeo rat. 

Predškolsko obrazovanje za svu djecu

Statistika kaže da djeca koja pohađaju programe predškolskog obrazovanja manje napuštaju osnovnu školu. Save the Children se zalaže da sva djeca imaju jednak pristup kvalitetnom predškolskom obrazovanju, jer ono dokazano pozitivno utječe da razvoj djeteta, što dokazuje i Kerimov slučaj. 

Uključivanje djece u programe predškolskog odgoja, bila je tema razgovora profesionalaca iz oblasti obrazovanja i ličnostima iz javnog života s građanima Zenice, koje je organizirao „Save the Children“ za BiH.

„Golobalna kampanja, pod nazivom Svako dijete #bezIZUZETKA provodi se u preko 120 zemalja svijeta s ciljem da skrene pažnja donosiocima odluka i javnosti na posebno isključene kategorije djece“, govori za Radiosarajevo.ba Andrea Žeravčićdirektorica Save the Childrena za sjeverozapadni Balkan.

„Trenutno, 14,4 posto djece u BiH ima priliku da pohađa neki vid predškolskog odgoja i obrazovanja. Nažalost, iako je Okvirni zakon predvidio da je, u godini pred polazak u školu, obavezan vid Programa predškolskog odgoja i obrazovanja, trenutno se samo u tri kantona provodi ova odredba - Sarajevskom, Zeničko-dobojskom i Tuzlanskom kantonu te Republici Srpskoj, gdje je oko 40-50 posto djece obuhvaćeno obaveznim predškolskim obrazovanjem.“, kazala je direktorica Žeravčić, te dodala da je fokus kampanje u našoj zemlji na osiguravanju obaveznog pristupa predškolskom odgoju i obrazovanju.

Evropska stopa upisa djece u predškolsko obrazovanje iznosi čak 93 posto, dok u Bosni i Hercegovini jedva iznosi 14,4 posto. Što je još alarmantnije, upis djece iz najisključenijih kategorija – djece s poteškoćama u razvoju, djece nacionalnih manjina, djece iz ruralnih područja, djece koja žive u siromaštvu i djece bez roditeljskog staranja – iznosi tek oko 2 posto.

"Cilj nam je da se u narednih tri godine obavezni program potpuno implementira u svim dijelovima BiH, a naše su programske aktivnosti na raspolaganju nadležnim ministarstvima i pedagoškim zavodima da svojom podrškom omogućimo pristup ovom vidu obrazovanja.", kaže Žeravčić. 

S bh. kampanjom su, kaže, krenuli iz Zenice, gdje su prije četiri godine podstaknuli implementaciju ovog programa, a u narednom će periodu ovu kampanju promovirati i u drugim bh. gradovima.

Čak i 20 godina nakon rata, Bosna i Hercegovina je opterećena nacionalnim podjelama, kompleksnom političkom i administrativnom strukturom, nerazvijenom ekonomijom i društvenom nepravdom. U takvom okruženju, predškolsko obrazovanje, ali i općenito obrazovanje, rijetko se nađe na naslovnim stranama ili na bilo čijim listama prioriteta. 

Direktorica Javne ustanove Predškolski odgoj i obrazovanje ZenicaJasmina Gasal ističe da u ovoj ustanovi, u Cjelovitom razvojnom programu, imaju upisanih 420 djece, a u okviru Programa obaveznog predškolskog obrazovanja i odgoja ZDK-a, ova je ustanova primila još 680 djece na području Grada Zenica.

„Mi smatramo da je problem trajanje ovog programa, koje je svedeno na samo dva mjeseca i dvije sedmice. Smatramo da je taj period boravka djece u predškolskoj ustanovi kratak. Ali, ukupno gledano, iskustva su pozitivna, jer djeca koja nisu imala pristupa ustanovama predškolskog odgoja, doživjela su čaroliju“, kaže Gasal, koja dodaje kako joj je žao što nemaju vrtiće i igraonice i u prigradskim mjestima.

Predškolsko obrazovanje igra važnu ulogu u životu svakog djeteta. To je prvi korak ka osnovnom obrazovanju, mjesto gdje djeca stječu osnovne vještine i razvijaju se fizički, intelektualno, emocionalno i društveno“ naglašava Ferida Duraković, spisateljica za djecu.

Organizacija Save the Children djeluje u BiH od 1996. godine. Rade na tome da sva djeca budu zaštićena i da se njihova prava poštuju, te da imaju pristup kvalitetnom inkluzivnom obrazovanju. 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije