Dualno obrazovanje u Srednjoj ekonomskoj školi Sarajevo: Nastava se svodi na ishode

B. Redžić
Dualno obrazovanje u Srednjoj ekonomskoj školi Sarajevo: Nastava se svodi na ishode
Foto: Dž. Kriještorac/Radiosarajevo.ba / Srednja ekonomska škola Sarajevo

Manje teorije, više prakse - zahtjev je koji se postavlja pred obrazovanje u Bosni i Hercegovini. Dualno obrazovanje u sarajevskoj Srednjoj ekonomskoj školi je odgovor na taj zahtjev. Posjetili smo ovu školu i provjerili kako primjenjuju ovakav oblik obrazovanja.

Adna Kalača je jedna od 20 učenika koji pohađaju smjer za bankarskog tehničara u školi čiji je slogan Škola znanja, a ne ocjena. Prva  je generacija učenika koji se školuju za bankarskog tehničara sistemom dualnog obrazovanja. Ova učenica drugog razreda je zadovoljna kako i šta uči.

"Od početka su moja očekivanja ispunjena. Sve je onako kako sam se nadala da će biti", rekla je.

Očekivano, za Adnu je praksa ono najbolje što nudi dualno obrazovanje.

"Mnogo toga možemo naučiti teoretski, a da ne znamo primijeniti praktično. Sve što naučimo teoretski, možemo naučiti u bankama", dodala je.

Sarajevskim srednjoškolcima plaćena praksa u bankama

Tvrdi da ne postoji nešto što joj se ne sviđa.

"Sa svim sam prezadovoljna. Često pričam s profesorima. Nemam niti jednu zamjerku na svoju banku, na svoje mentore. Sve je po planu", istakla je.

Adna Kalača - undefined

Foto: Dž. Kriještorac/Radiosarajevo.ba: Adna Kalača

Kao razlog zašto je upisala Srednju ekonomsku školu, Adna je, između ostalog navela, način na koji djeluje ova škola. Prema njenim riječima, posebno je privukla praksa. Zato preporučuje osnovnoškolcima završnog razreda da upišu Srednju ekonomsku školu.

"Ovo je jako dobra odskočna daska za našu budućnost i veoma dobra podloga", mišljenja je.

Kako se odvija nastava?

Znatan doprinos da učenici imaju priliku sticati potrebna znanja preko dualnog obrazovanja, dala je profesorica engleskog jezika Senida Čeljo.

Istakla je da je nastavni plan i program kreiran u saradnji sa Ministarstvom obrazovanja, nauke i mladih Kantona Sarajevo. Naglasila je značajnu ulogu Privredne komore Njemačke.

Objasnila je nastavni plan i program.

"Napravili smo takav nastavni plan i program koji će omogućiti učenicima prvog razreda da nastavu u potpunosti pohađaju u školi. Tu su obuhvaćeni opći, teoretski predmeti. Već u drugom razredu oni idu na praktičnu nastavu u banke", rekla je za portal Radiosarajevo.ba.

Ispričala je kako se odvija nastava za učenike drugog razreda.

"Četvrtak i petak su predviđeni za obavljanje prakse. Dok u trećem i četvrtom razredu, taj broj dana se povećava. Bit će tri dana na praksi, a dva dana u školi. Jedan dana praktične nastave nastojimo uskladiti sa svim poslovnicama banaka - da rade ujednačeno, da poštuju nastavni plan i program. Naravno, sa nekim svojim mogućnostima", kazala je.

Čeljo je kao posebno važnim ocijenila da se pštuje nastavni plan i program, ali još važnije je da:

"Ono što učenici rade bude funkcionalno. Da to kasnije mogu reprodukovati, primijeniti."

Prema njenim riječima, nastavni plan i program škole podrazumijeva da ono što se nauči može praktično iskoristiti.

Na pitanje koliko đaci dnevno provedu sati na praktičnoj nastavi odnosno u banci, odgovorila je:

"Nažalost, još uvijek ne postoji zakon o dualnom obrazovanju. Postoji Nacrt zakona o dualnom obrazovanju. Mi to jako željno iščekujemo. Sa tim zakonom će se promijeniti mnoge stvari. Između roditelja, škole i banaka je potpisan ugovor. Dobili smo saglasnost da učenici provedu sedam sati u banci. Imaju pravo na pauzu."

Senida Čeljo - undefined

Foto: Dž. Kriještorac/Radiosarajevo.ba: Senida Čeljo

Podsjetila je da zakon o dualnom obrazovanju podrazumijeva novčanu naknadu za učenike, ali obzirom da on nije usvojen, onda ona nije, kako je rekla, obavezna.

"Imamo veliki problem što se toga tiče. Želimo da naši učenici primaju neku naknadu. Po zakonu to još nije određeno. Nisu do kraja definisane mogućnosti poreza i tako dalje. Ali, jako smo zahvalni bankama koje svaki mjesec nagrade učenike. Sigurno je da ne rade bez ikakve naknade", tvrdi profesorica Čeljo.

Podcrtala je da se iskustva dualnog obrazovanja iz Njemačke, Švicarske i Austrije nisu mogla u potpunosti primijeniti u Srednjoj ekonomskoj školi Sarajevo.

Govorila je i o reakcijama roditelja.

"Oni su očekivali da je to klasična praktična nastava. Mi jesmo uzeli dualni sistem obrazovanja, ali smo ga prilagodili našim uslovima. On je još uvijek otvoren da se mijenja. Najvažnije je da otvara mogućnosti zaposlenja - ako se učenici pokažu kao dobri radnici da će moći ostati na tim radnim mjestima", rekla je profesorica Čeljo.

"Moramo imati mlade koji su osposobljeni za život"

Direktorica škole Amira Kadrispahić smatra da su "prvaci kada je u pitanju dualno obrazovanje".

Ovakvo obrazovanje je okarakterisala kao ispravnim jer se:

"Nastava svodi na ishode, ono što je danas nasušna potreba ovog vremena. Ono što se nama nameće, željeli mi to ili ne, jeste da obrazujemo mlade, za ono što su oni osposobljeni i za šta postoji potreba na tržištu rada. Djeca od ranog perioda imaju mogućnost da steknu te vještine."

Amira Kadrispahić - undefined

Foto: Dž. Kriještorac/Radiosarajevo.ba: Amira Kadrispahić

Kadrispahić je uvjerena da dualno obrazovanje može doprinijeti da djeca poboljšaju rezultate na već sljedećem PISA istraživanju.

"Višak teoretskih znanja treba eliminisati. U ovom današnjem vremenu, kada učenice i učenici mogu izguglati neku informaciju u nekoliko sekundi ili minuta, smatram da nam nije potreban taj dio. Moramo imati mlade koji su osposobljeni za život. Moramo ići u korak sa vremenom i potrebama. Sigurna sam da će to naredno PISA istraživanje to i potvrditi - da će rezultati biti bolji", zaključila je u razgovoru za naš portal.

PISA: Svaki drugi učenik u BiH funkcionalno nepismen, neophodna hitna reforma

Kao cilj je navela uvođenje novih smjerova kojima će se sticati i znanja iz oblasti informacionih tehnologija.

Zadovoljan i poslodavac

Zadovoljni su i u Raiffeisen banci. Jedna je od banaka u kojima srednjoškolci pohađaju dualno obrazovanje.

"Učenici su veoma motivisani, zainteresovani i brzo savladavaju zadatke", poručili su iz ove banke.

Najavili su nastavak podrške.

"Raiffeisen banka će nastaviti podržavati ovaj projekat, a u 2022. godini prva generacija bankarskih tehničara završava školovanje po svom sistemu kada će biti vidljivi pozitivni efekti ove saradnje. Na ovaj način imamo priliku biti u direktnom kontaktu sa adekvatno obučenim kadrovima koji će po okončanju srednjoškolskog obrazovanja imati mogućnost zaposlenja u banci", istakli su u odgovoru za portal Radiosarajevo.ba.

Srednja ekonomska škola Sarajevo - undefined

Foto: Dž. Kriještorac/Radiosarajevo.ba: Srednja ekonomska škola Sarajevo

Komentar o dualnom obrazovanju, da li je bilo propusta u njegovoj realizaciji i zašto još nije usvojen zakon kojim se on tretira - namjeravali smo pitati kantonalnu ministricu obrazovanja, nauke i mladih Zinetu Bogunić. Do objavljivanja članka nismo uspjeli stupiti u kontakt sa njom.

O dualnom obrazovanju

Dualno obrazovanje podrazumijeva da učenici znanja stiču u školi i na radnom mjestu. U Njemačkoj, Švicarskoj i Austriji - kao zemljama koje imaju najviše iskustva sa ovakvim obrazovanjem - obaveza je đaka da pronađe poslodavca kojim će mu omogućiti da radi. Obaveza poslodavca je da mu omogući novčanu naknadu. Važnu ulogu imaju privredne komore. Između ostalog, nadgledaju da li se poštuju prava i obaveze. Postoji mogućnost da se đak po okončanju radnog odnosa zaposli u kompaniji u kojoj je sticao praksu.

 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije