Peter Jablonski: Samoća je sastavni dio života pijaniste

V.A.Z.
Peter Jablonski: Samoća je sastavni dio života pijaniste
Radiosarajevo.ba / Peter Jablonski

Sarajevska filharmonija ugostila je svjetski priznatog pijanistu Petera Jablonskog, koji će u petak 23. februara odsvirati Koncert za klavir i orkestar Petra Iljiča Čajkovskog. 

"Ne dešava mi se često da imam priliku svirati u nekoj zemlji u kojoj do sada nisam bio - u proteklih 25 godina kako sam na turneji obišao sam gotovo sve, cijeli svijet. Recimo, u Japanu sam bio 23 puta, ali nikad u Sarajevu. Zato sam sretan što sam došao ovdje. Naravno, za mene kao muzičara je uvijek zanimljivo upoznati novi orkestar i dirigenta", kaže ovaj pijanista na početku razgovora za Radiosarajevo.ba. 

Koncertom u Sarajevu dirigirat će maestra Samra Gulamović, a osim Čajkovskog, na repertoaru će se naći i Klasična simfonija Sergeja Prokofieva, te Beethovenova Coriolan uvertira. 

Za nekoga ko gleda sa strane, ovakav životni stil koji podrazumijeva stalno putovanje i koncertiranje širom svijeta može se činiti izuzetno uzbudljiv. Pitamo ovog solistu kako se on osjeća kao "vječiti putnik"?

"Dok sam bio mlađi i počinjao s karijerom, za mene je to bila velika sreća. To je ono o čemu mladi muzičari mogu samo sanjati - vježbaš svaki dan da bi mogao koncertirati širom svijeta. Ali ta medalja ima i drugu stranu - to su beskrajni sati samoće u hotelima, na aerodromima. Inače, samoća je sastavni dio karijere pijaniste, jer većina drugih instrumenata ne može sama. Violinisti, čelisti... svi oni sviraju s korepetitorima, a mi smo uvijek sami, osim ako ne sviramo s orkestrom ili u nekom kamernom sastavu. Mi smo samotnjaci. Morate biti psihički  jaki da to podnesete, morate biti meduza i krokodil u isto vrijeme". 

Jablonski iza sebe ima karijeru soliste dugu preko 25 godina, a u repertoaru preko 50 kompozicija koje svira s orkestrom. Pored ovoga, aktivan je i kao kamerni muzičar, a  od 2017. godine profesor je klavira na Royal College of Music u Londonu.

Nastupao je u najznačajnijim svjetskim dvoranama, s orkestrima kakvi su BBC Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Leipzig Gewandhaus, La Scala Philharmonic, Tonhalle Zurich, Orchestre Nationale de France, NHK Tokyo, DSO Berlin, Warsaw Philharmonic, Philadelphia, Los Angeles Philharmonic and Cleveland Orchestra.

Surađivao je s velikim dirigentima, kao što su Vladimir Ashkenazy, Valery Gergiev, Charles Dutoit, Kurt Sanderling, Esa-Pekka Salonen, Riccardo Chailly, Daniele Gatti, Myung-Whun Chung i dr.

Ovaj pijanista poljskih korijena odrastao je u Švedskoj, a za njegov muzički razvoj veoma je zaslužan otac koji je jazz saksofonista i mnoštvo ploča klasične muzike i jazza kojima je bio okružen dok je rastao.  Zanimljivo je da je kao dijete aktivno svirao bubnjeve

"Kada ste dijete sviranje bubnjeva doživljavate kao zabavu. Imao sam šest godina kada sam počeo svirati i klavir, ali bubnjevi su mi donosili više zadovoljstva.  Ali što sam više upoznavao klavir više me je privlačio. Kada sam imao jedanaest godina upisao sam se na Muzički koledž u Malmeu na tri odsjeka: bubnjevi, klasične udaraljke i klavir. Nisam ja bio taj koji sam rekao - postat ću pijanista. To se, jednostavno, desilo. Buibnjevi su ostali u drugom planu". 

Zanimalo nas je kako je, kao dijete, doživljavao i izučavao različite ritmove, da li po sluhu ili "matematički". 

"U potpunosti po sluhu, tako sam doživaljvao ritmove.  Zasigurno je to imalo utjecaja i na moje sviranje klavira, ritam mi je uvijek bio jača strana. To je korisno i za Bacha, Bartoka, za poloneze i mazurke, dobro je i za Čajkovskog.", priča nam  Peter Jablonski.

"Siguran sam da ću jednog dana ponovo otpakovati bubnjeve i početi da sviram jazz. Slično je i sa komponovanjem - ranije sam komponovao ali sam potom zanemario. Sve češće osjećam da imam šta da kažem i na tom planu".

Kako rad sa studentima utiče na njega i da li su se promijenile metode u savremenom studiranju s tehnološkim napretkom? 

" Kada morate objasniti nekom drugom o čemu se tu radi, ne možete muzici prilaziti samo instinktivno. Mislim da  je pedagoški rad unaprijedio i moju izvođačku umjetnost jer kompozicijama prilazite iz drugog aspekta. Počeo sam razmišljati o muzici na drugi način.

Stvari su se u velikoj mjeri promijenile. U moje vrijeme trebali ste biti primijećeno s nečije strane, zatim potpisati ugovor sa diskografskom kućom i vaši albumi vam takođe daju komadić slave. Danas toga nema, muzički talenti više ne snimaju CD-e, ali zato imate pravu poplavu pobjednika na različitim takmičenjima, ogroman broj sjajnih muzičara kojima je sada teže da započnu karijeru.  

Ali ono što me sada zaokuplja je online akademija - rad sa studentima putem interneta, koristeći i društvene mreže. To je moj novi projekat, vidjet ćemo da li će funkcionirati. Trenutno sam u fazi pripreme, snimanja materijala, svih savjeta kako se svira, kako se vježba, a tu će biti i teoretski savjeti za muzičare, kao i mogućnost za master radionice. Jedan od razloga zašto sam ovo započeo su i ekstremno visoke školarine koje je danas potrebno plaćati da bi se studiralo na poznatim univerzitetima. To sebi mogu priuštiti samo djeca bogatih. Želim da i drugima dam šansu", zaključuje PeterJablonski, svjetski poznati pijanista i pedagog. 

Ulaznice za njegov koncert sa Sarajevskom filharmonijom možete kupiti na blagajni Narodnog pozorišta u Sarajevu. 

Koncert će se održati u petak 23. februara s početkom u 20,00.  

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije