Adema Pljevljak Krehić: Hasanaginica nove generacije

Vesna Andree Zaimović
Adema Pljevljak Krehić: Hasanaginica nove generacije
Radiosarajevo.ba / Adema Pljevljak Krehić
Jedan od najpoznatijih ženskih likova u bosanskohercegovačkom kulturnom naslijeđu, Hasanaginica, već osamnaest godina ima i svoje operno uprizorenje.

Opera Hasanaginica danas važi za najznačajnije bh. muzičko-scensko djelo, a njen autor, savremeni bh. kompozitor Asim Horozić nosi epitet najizvođenijeg domaćeg autora. Za bilo koje savremeno operno djelo u svijetu je velika stvar kada se na repertoaru zadrži duže od nekoliko sezona, a Hasanaginica je nedavno doživjela punoljetstvo na sceni Narodnog pozorišta u Sarajevu.

A, ono što je posebno obilježilo njeno jubilarno, šezdeseto izvođenje, jeste „smjena generacija“.

U glavnim rolama našli su se solisti nove generacije sarajevske Opere, zamijenivši plejadu pjevača koji su obilježili prvi poslijeratni period ove institucije: Amilu Bakšić, Ivicu Šarića, Margit Tomik, Lejlu Jusić.

Uzdanice nove Hasanaginice su Denis Isaković, Aida Čorbadžić, Dajana Šegvić, Amir Saračević, dok se na odgovornom mjestu vodećeg para nalaze Leonardo Šarić i Adema Pljevljak Krehić. Promjena se desila i za dirigentskim pultom, pa je na mjestu maestra Miroslava Homena, pred orkestrom Sarajevske filharmonije sada Dario Vučić.

Čini se da je s promjenama Hasanaginica dobila vjetar u leđa na putu ka novim publikama i statusu kultne opere. Nositeljica glavne uloge, Adema Pljevljak Krehić, smatra da i sam lik Hasanagonice zaslužuje jedno savremeno promišljanje.

„Ta priča iz naše tradicije me toliko dira sve ove godine, još od prvog momenta kada sam u školi napamet naučila cijelu baladu. I danas kada nekome prepričavam o čemu se tu radi, rasplačem se. Plačem, ne toliko zbog sudbine same Hasanaginice, već zbog sudbine većine žena u Bosni i Hercegovini i šire, koje i dalje nose na leđima teret patrijarhata. Danas smo emancipovane, ali i dalje se moramo mnogo truditi da ostvarimo svoja prava, da budemo priznate. Kao da je u genetici žene da pati otkako se rodi. Zaista mi je to veoma potresan lik.

Ulogu sam u dramskom smislu sama kreirala, uz natuknice asistenta režisera u pogledu mizanscena. Što se tiče emocije, karaktera i njenog lika, to je potpuno proizašlo iz mene. Mislim da se u velikoj mjeri razlikuje od lika Amile Bakšić. Protagonisti originalne postave su svoje likove gradili s redateljem, našim dragim Suletom (Sulejman Kupusović, 1951 – 2014, op. aut.). Mislim da je upravo u tome čar. Sve opere, one koje se izvode stotinama godina, razlikuju se zahvaljujući protagonistima: kako njihovoj boji glasa, kako njihovom načinu muziciranja, tako i dramskom donošenju te uloge. Mislim da u tome leži čar ove nove podjele“, govori Pljevljak Krehić.

Nije bilo lako savladati kompleksnu ulogu Hasanaginice, a istovremeno „nositi“ i druge opere na repertoaru sarajevske Opere. Kako se pripremala, pitamo poznatu sarajevsku sopranisticu:

„Jako je nezahvalno 'upasti' u jednu takvu ulogu. Znala sam da će doći vrijeme kada će doći smjena generacija, možda sam i sebe eventualno mogla vidjeti kao Hasanaginicu u budućnosti. Međutim, uvijek sam to zamišljala kao jedan proces koji inače imamo kod pripremanja opera, kontinuirani višemjesečni rad sa korepetitorom, sa dirigentom, režijske probe, orkestarske probe, priprema od nekoliko mjeseci kada smo posvećeni ulozi, jer jednu opernu ulogu nije dovoljno samo naučiti, treba je upjevati, steći posebnu kondiciju za nju. Hasanaginica je uloga koja zahtijeva iznimnu kondiciju. Međutim, to što sam zamišljala nije bio slučaj - Hasanaginicu sam spremala paralelno sa  svim dugim ulogama koje sam pjevala. Lovila sam vrijeme da joj se posvetim, a za ovakve uloge važno je i da budete odmorni. Bilo je vrlo specifično i za Lea (Šerića) a i za mene, da smo dvije zahtjevne uloge spremili „usput“. Ipak je ispalo sve u najboljem redu i ja sam zaista ponosna na nas oboje. Mada, radujem se novim izvedbama jer očekujem da će tek tada da sazri, da se neke stvari slože na svoje mjesto“, otkriva naša sugovornica."

Adema Pljevljak Krehić smatra da je kompletna nova podjela veoma uspješna, s obzirom na to da su i druge uloge „podmlađene“. Ističe da je to jedan vrlo pozitivan i ohrabrujući proces, imajući u vidu da je prvobitna postava bila sazdana na imenima s velikim autoritetom.

„Ohrabrujuće je da ima ko dostojno da dalje nosi tu operu koja u svim svojim elementima potiče iz naše tradicije – u književnom, muzičkom smislu, a evo i podjelom koja je u potpunosti domaća. Mislim da imamo dužnost i obavezu da je prenosimo dalje i da je ovo opera koja se nikada ne bi smjela skinuti s repertoara“, zaključuje primadona.

Mnogobrojna ekipa Hasanaginice (solisti, hor, članovi baleta, orkestar Sarajevske filharmonije) krenula je na put prema Sloveniji, gdje se u četvrtak 5. jula očekuje izvedba na poznatom Ljetnom festivalu Ljubljana. Djelo će se izvesti u baroknoj dvorani ljubljanske Opere, a ovo će ujedno biti i prvo gostovanje sarajevskog opernog ansambla u Sloveniji.

Poželimo našim solistima i ansamblu dobar prijem među slovenačkom publikom.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije