Aleksandra Petrić: Nevidljivi porez za žene i zašto ga plaćamo

Aleksandra Petrić
Aleksandra Petrić: Nevidljivi porez za žene i zašto ga plaćamo
Ilustracija: Radiosarajevo.ba / Aleksandra Petrić

Svima nam je potrebna hrana, odjeća i obuća, kupujemo takođe sredstva za održavanje higijene, i pri tome se većina osoba odlučuje za kupovinu vodeći računa o dva osnovna kriterijuma – cijena i kvalitet – tragajući za proizvodima i uslugama u kojima će se oba parametra  približiti savršenstvu. 

Piše za Radiosarajevo.ba: Aleksandra Petrić 

Ono o čemu većina prosječnih građanki i građana slabo razmišlja jeste da iza svakog proizvoda i usluge na planeti postoji ogromna industrija marketinških stručnjaka koji vode računa o svim detaljima kako bi mi i dalje nastavili da kupujemo nesmanjenom žestinom. U ovoj industriji su odavno uočili činjenicu da žene i muškarci imaju različite potrebe i navike i to iskoristili na opštu radost onih što žive od naše kupovine.

Ženama se naplaćuje njihov pol i potrebe kroz takozvani roze porez. Znate li šta je to?

Ovaj porez nije nikakav dodatni namet na proizvode roze boje koji je moguće jasno uočiti, kao što je to porez na dodatnu vrijednost koji nam je svima vidljiv na fiskalnim računima kada kupujemo. Radi se o  globalnom trendu da se proizvodi koji su usmjereni specifično prema ženama naplaćuju više od proizvoda usmjerenih na muškarce, te marketinškom iskorištavanju rodnih karakteristika i društveno uobičajenih navika žena i muškaraca u svrhu ostvarivanja dodatnog profita.  

Istovjetnom proizvodu koji je proizveden od materijala istog kvaliteta i identične namjene se mijenja boja ili se dodaju detalji, pakuje se u ambalažu koja vrišti sugestivnim bojama i ženskim porukama te se on naplaćuje više jer je namjenjen ženama, što vodi rodnoj diskriminaciji u cijenama koje za istu stvar plaćaju žene i muškaci.

Tome možemo pridodati i stvarne poreze koje plaćaju samo žene na higijenske uloške i tampone kao  proizvode nužne tokom menstrualnog ciklusa koji je biološka neminovnost i prirodna stvar tokom reproduktivne faze, u prosjeku od 12. do 50. godine života svake žene. Ovi proizvodi nisu luksuz već osnovna životna potreba i svakoga mjeseca ih masno plaćamo.

U kontekstu usluga, roza porez je vidljiv kroz veće cijene usluga koje se nude ženama, uz opravdanje da žene imaju drugačije, „komplikovanije“ potrebe za koje je logično i opravdano naplaćivati više, kao što su usluge frizera, hemijskog čišćenja, šivanja, kozmetički tretmani koji su „zahtjevniji“ za žene i stoga i više koštaju.

Istina je da se ženama dodatno naplaćuje vazduh u kombinaciji sa stereotipima.

Ekonomski uticaj ovog nevidljivog roze poreza jeste da ženama značajno smanjuje kupovnu moć, budući da zarađuju manje u odnosu na muškarce, te stoga i imaju manje i novca da potroše. Istraživanja provedena u Evropskoj Uniji ukazuju da žene u prosjeku zarađuju 39,6 posto manje nego muškarci, dok je razlika u zaradama u Bosni i Hercegovini još veća i iznosi 46 posto, što u praksi znači da žene širom naše zemlje od 15. juna rade besplatno. U kombinaciji sa roze porezom koji opterećuje svakodnevni život život miliona žena, djevojaka i djevojčica, manja kupovna moć ih gura u još dublje siromaštvo i diskriminaciju.

Roze porez se nije desio slučajno i pokrenuo je lavinu reakcija i kritika te prisilio vlade širom svijeta da se bave uticajem otvorene diskriminacije žena koje plaćaju više od muškaraca za iste proizvode i usluge. U američkoj saveznoj državi Kaliforniji je od 1995. godine na snazi zakon koji zabranjuje rodnu diskriminaciju u naplaćivanju usluga, a odavno se vode intenzivne političke borbe za uvođenje zakona za ukidanje roze poreza, koje su pod snažnim pritiscima različitih industrijskih lobija, među kojima naravno prednjače proizvođači odjeće i kozmetike. U susjednoj nam Hrvatskoj proizvodi namjenjeni ženama su u prosjeku skuplji za 10 posto.

Roze porez u Bosni i Hercegovini

Danas sam otišla u jednu prodavnicu da uporedim cijene proizvoda namjenih ženama i muškarcima i na samo nekoliko proizvoda iste namjene uočila značajne razlike u cijenama, koje nemaju nikakvo uporište u razlici u kvalitetu proizvoda. Proizvodi za djecu – bebi kišobran kolica na kojima dominira roze boja, cijena 85 maraka, identična crna kolica, cijena 69 maraka. Dječiji bicikl sa pomoćnim točkovima istih karakteristika – roze boje cijena 115 maraka, tamno zeleni 109 maraka. Bicikl za odrasle istih karakteristika - opet roze boje 359 maraka, smeđe boje 349 maraka.

I nije samo roze ono što diže cijenu. Obična crna pamučna majica bez rukava – ženska 5,50 maraka. Obična crna pamučna majica bez rukava - muška 4 marke.

Nisam išla dalje. A vas svakako pozivam da uporedite cijene i razmišljate šta plaćate kad kupujete.

Političari u Bosni i Hercegovini se ne bave ovim nevidljivim nametom za žene i vjerujem da će mi se mnogi narugati i reći da se bavim smiješnim stvarima ukoliko budu pročitali ove redove. Oni se bave mnogo „ozbijnijim“ temama koje su daleko od vaših života.

Vas koje čitate i počinjete računati koliko novca svakodnevno trošite više na proizvode samo zato što su namjenjeni ženama pozivam da bojkotujete roze poreze.

Ne dozvolite da maniplulišu vašim novčanicima!

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije