Video / Usred mora ostavljeni na praznom brodu 18 mjeseci

23. 06. 2019. u 13:30:00 Radiosarajevo.ba

Shares:0

Posljednji put Aniyu, svoju kćerku, vidio je kada je imala četiri godine. Sada ima sedam, i prvi je put nakon toga drži u svojim rukama.

„Ne mogu vam opisati kakav je to osjećaj, držati je ponovno u rukama nakon toliko dana. Jako sam sretan. I ona je jako sretna“, rekao je Ayyappan Swaminathan. Kapetan je on broda, teretnjaka, nasukanog na obalama Ujedinjenih Arapskih Emirata 18 mjeseci.

Preživljavali su sa jako malo hrane i vode, i bez ičega i ikakvih načina komunikacije. No sada je agonija kapetana Swaminathana konačno završila. Kraj je to jednog dugačkog slučaja u kojem su brod i posadu napustili vlasnici, Elite Way Marine Services, koji nisu mogli napustiti brod iz straha da će ostati bez svojih plaća.

„O ovom danu smo sanjali. Presretan sam“, rekao je.

Ayyappan kaže da mu je dosada isplaćeno 80 posto njegove plaće, od ukupno 84.000 dolara koliko mu duguju. Novac je vraćen i njegovim kolegama Rajibu Aliju, kuharu iz Indije, i Ibrahimu Adamu Iazimu, glavnom časniku iz Sudana. Ostali članovi posade, koji su prihvatili od 40 do 60 posto svoje plaće, otišli su u aprilu, piše Guardian.

Nije im bilo lako, ostali su bez zaliha i tako bili prisiljeni tražiti pomoć da prežive. Alijev otac preminuo je u avgustu 2018. godine dok je on čekao svoju plaću. Bilo je dana u kojima su zbog manjka goriva plovili u mraku i tako su im životi bili ugroženi. Pomogao im je konzulat Indije, i humanitarna organizacija Mission to Seafarers, sa hranom i vodom. Ukupno je Elite Way Marine Services napustila 36 mornara na sedam brodova. Kada su ih o tome pitali rekli su da im nisu mogli platit jer su zapali u financijske probleme, no obećali da će im uskoro platiti.

Kapetan Ibrahim Gafar, direktor poslovanja Elite Waya, izjavio je da kompanija prije nije bila spremna prodati bilo koji od svojih brodova da bi imala za isplatu plaća, jer vladaju nepovoljni tržišni zbog koji su znali da neće dobiti dobru cijenu. Ali kasnije su pronašli kupca za jedan a drugi se prodaje za otpad.

„Imamo financijski problem“, rekao je tada Gafar.

„Tržište je u padu već godinu i pol dana. Niko nam ne bi dao dobru cijenu za brod“, naglasio je.

U februaru su Mission to Seafarers i FTA pokrenuli pravne akcije prema vlasnicima zbog neisplate plaća. Prvi je brod uhapšen u aprilu, a ubrzo i drugi, uključujući i Azraqmoiah, prodan je kako bi se imalo novaca za isplate plaća.

FTA je zabranio kompaniji da posluje u vodama Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Jasamin Fichte, iz advokatske kompanije Fichte & Co, rekla je kako se vlasnik „izruguje“ tom pravosudnom sistemu. Predlagala je da se omoguće bolje regulacije.

„Svima uključenima sasvim je jasno da im mora isplatiti plaće. Da nije bilo naših akcija ne bi dobili ništa. No ipak se izvukao plativši manje. Narugao se legalnom sistemu“, rekla je.

Stanje broda bilo je „strašno“, kaže, i kako su pomorci patili zbog loših fizičkih i psihičkih uvjeta.

„Bilo smo zabrinuti za njih. Bez vode, hrane i klimatskog uređaja na temperaturi od 40 stupnjeva, to ne bi poželjeli nikome“, rekla je.

O tom će se problemu napuštanja plovila još razgovarati. A zakon kojim bi se oduzimali napušteni brodovi na raspravi je. Rev Andy Bowerman, direktor Mission to Seafarers na Bliskom istoku i u jugoistočnoj Aziji, pohvalio je Ayyappana što je pomogao naglasiti problem „neprihvatljivog“ pitanja napuštanja na moru.

„Shvatio je da će, ako izdrži duže, naglasiti to pitanje i taj veći problem“, rekao je Bowerman.

„U jednom trenutku UAE mora promijeniti svoj pristup prema pomorcima“, rekao je.

Poziva da se potpišu izmjene i dopune Konvencije o radu pomoraca, što jamči bolju zaštitu pomoraca zahtijevajući da brodovi nose osiguranje iz kojeg bi se isplatili ako ih napuste. Širom svijeta, 4.866 pomoraca na ukupno 336 brodova napušteno je od 2004. godine, prema bazi podataka Međunarodne pomorske organizacije i Međunarodne organizacije rada.

„Država bi trebala učiniti više. Mnogi slučajevi s kojima se na ovom području bavimo su slučajevi ozbiljnog napuštanja. Zašto vlasnici ovdje napuštanju svoje brodove? Ako ćemo malo špekulirati, to je sigurno zato što ne postoji regulativa. Znaju da ako brodove napuste u Španiji, država luka može reagirati i primijeniti konvenciju o radu. Te se stvari mogu brzo riješiti“, rekao je Mohamed Arracedi, koordinator ITF-a za arapski svijet i Iran, koji se bavio s više od 100 slučajeva napuštanja i povratio 1,26 miliona dolara plaća koje se pomorcima dugovalo u 2018. godini.

 

KOMENTARI (1)