Naučnici / Studija dokazala: Ako meditirate, vaš mozak se mijenja

07. 11. 2019. u 15:56:00 Radiosarajevo.ba

Shares:0

Različite vrste meditacije mogu promijeniti strukturu mozga, funkciju te ljudsko ponašanje i iskustvo, pokazalo je istraživanje naučnika sa Instituta Max Planck.

Mnogo se raspravljalo o tome koje su vrste mentalnih aktivnosti zapravo sposobne promijeniti mozak. Neka obećanja o jačanju inteligencije i povećavanju funkcije mozga putem posebno dizajniranih 'mozgalica' su nestala. U međuvremenu, meditacija i trening sabranosti sakupili su impresivne dokaze koji upućuju na to da njihovo prakticiranje može promijeniti ne samo strukturu i funkciju mozga, već i naše ponašanje i iskustvo.

Nova studija Instituta Maxa Plancka otkrila je da su tri različite vrste treninga meditacije povezane s promjenama u odgovarajućim područjima mozga. Rezultati, objavljeni u Science Advances, su od velikog značaja za škole, kompanije i, naravno, za širu javnost.

Sudionici, koji su bili u dobi od 20 do 55 godina, prošli su tri različite vrste obuke u trajanju od kojih je svaka trajala po tri mjeseca, što je ukupno trajanje od devet mjeseci.

Prvi trening je nazvan modul 'Prisutnosti', i vrlo je sličan fokusiranoj meditaciji svijesti, drevnoj praksi koja je mnogo proučavana posljednjih godina. U ovoj studiji, sudionici su naučili fokusirati svoju pažnju, vraćati je kada odluta, i paziti na disanje i na svoje unutarnje tjelesne senzacije.

Drugi trening je nazvan 'Utjecaj', koji poboljšava empatiju i suosjećanje prema drugima - sudionici su naučili “meditaciju s ljubavlju” (metta) i radili su s partnerima, pri čemu je cilj bio poboljšati suosjećanje. Posljednji je modul "Perspektiva", sličan meditaciji otvorenog nadzora. Ovdje je težište bilo na promatranju vlastitih misli bez osuđivanja i poboljšanju razumijevanja tuđih perspektiva. Istraživači su tvrdili da bi trening u svake od tih metoda mogao dovesti do povećanja volumena u odgovarajućim područjima mozga. I to je uglavnom ono što su otkrili, jer su skenirali mozgove sudionika na kraju svakog modula i međusobno uspoređivali grupe.

Obuka 'Prisutnosti' bila je povezana s povećanom debljinom u prednjem korteksu (PFC) i prednjem cingularnom korteksu (ACC), za koje se zna da su jako važni za obraćanje pozornosti. Treniranje 'Utjecaja' bilo je povezano s povećanom debljinom u regijama za koje se zna da su uključene u društveno potaknute emocije poput empatije. 'Perspektivna' obuka povezana je s promjenama u područjima koja su uključena u razumijevanje mentalnih stanja drugih, i, zanimljivo, inhibiranje perspektive sebe.

Rezultati su uzbudljivi jer nude još detaljniji uvid u to kako meditacija može promijeniti mozak i u relativno kratkom vremenu. Mnoga su istraživanja pokazala da su iskusni meditatori značajno promijenili strukturu i funkciju mozga, ali sve veći broj studija također je otkrio da relativno kratak trening meditacije u novaka (na primjer, dobro poznati osmosedmični program MBSR) također može poboljšati funkcioniranje mozga, poboljšati dobrobit i smanjiti simptome depresije i tjeskobe.

Prema autorima, rezultati se mogu primijeniti u brojnim postavkama, za djecu i odrasle. 

"Naši nalazi upućuju na potencijalnu biološku osnovu o tome kako se mogu njegovati različiti aspekti socijalne inteligencije", kažu autori.

Oni dodaju da je ova vrsta osjetljivosti danas posebno važna, jer naša zajednica postaje sve globalnija, a razumijevanje iskustava drugih bitnije. 

"Sa sve većom globalizacijom, međusobnom povezanošću i složenošću naših društava, 'meke vještine' postaju sve važnije. Socijalne sposobnosti, kao što su empatija, saosjećanje i shvatanje perspektive druge osobe, omogućuju bolje razumijevanje tuđih osjećaja i različitih uvjerenja i ključni su za uspješnu saradnju", tvrde autori. Meditacija, u svojim različitim oblicima, može biti snažan 'alat' da se poboljšaju vrste inteligencije koje su najvažnije, prenosi Forbes.

NEMA KOMENTARA