Na Saturnovom mjesecu otkrivene molekule, dosad pronađene samo na Zemlji

Na Saturnovom mjesecu otkrivene molekule, dosad pronađene samo na Zemlji
Saturnov mjesec Enkelad, jedan od najizglednijih kanditada za postojanje života u Sunčevom sustavu, od danas je uzdignut u još višu kategoriju.

Naime, novo istraživanje objavljeno u časopisu Nature, pokazalo je da u gejzirima koji izbijaju kroz njegovu ledenu koru postoje vrlo složene organske molekule kakve su do sada pronađene još samo na Zemlji.

Složene molekule kao na Zemlji

Autori pišu da ovo otkriće ukazuje da bi na površini Enkeladova oceana (odakle potječu kristalići leda u oblacima njegovih kriovulkana) mogao postojati tanak film bogat organskim tvarima sličan onome u površinskom sloju debljine jednog milimetra kakav je karakterističan za zemaljske oceane.

Na Zemlji on predstavlja granicu između atmosfere i okeana, a hemijski, fizikalno i biološki značajno se razlikuje od slojeva koji se nalaze samo nekoliko centimetara dublje. Njegova ključna karakteristika je da je bogat aminokiselinama, ugljikovodicima, masnim kiselinama i fenolima od kojih većinu stvaraju oceanski organizmi. Taj film nastaje zbog hidrofobnih svojstava mnogih organskih spojeva koja ih drže na površini vode.

U novom otkriću posebno se ističe to što su pronađene vrlo velike i složene, mnogo složenije od metana koji je inače jedan od mogućih znakova postojanja života.

"Otkrili smo organske molekule s masama više od 200 atomskih jedinica. To znači da su više od deset puta teže od metana“, rekao je koautor studije geokemičar i planetarni znanstvenik Christopher Glein sa Southwest Research Instituta u San Antoniu u SAD-u.

Najveće molekule koje su ranije otkrivene na ovom malenom Saturnovu mjesecu imale su mase od oko 50 atomskih jedinica.

"Sa složenim organskim molekulama koje potječu iz njegova tekućeg oceana taj mjesec je jedino tijelo osim Zemlje koje istovremeno zadovoljava sve temeljne uvjete za postojanje života kakav poznajemo“, naglasio je Glein, piše Index.hr.

Hemičar dr. sc. Nikola Biliškov s Instituta Ruđer Bošković ističe da uvijek treba imati na umu da za nastanak rečenih, kao ni drugih, čak i mnogo složenijih organskih molekula nije nužan preduvjet postojanje života.

"To potvrđuju mnogi laboratorijski eksperimenti, kao i otkrivene organske molekule na drugim planetima i njihovim mjesecima, pa čak i međuplanetarnim i međuzvjezdanim oblacima“, kaže Biliškov.

No ipak, ističe da je vjerojatnost nastanka velikih, složenih organskih molekula u abiotičkim uvjetima znatno manja od nastanka malih molekula, poput metana."

"No, iako je ta vjerovatnost malena, ona je i dalje konačna, što znači da, ako procesi imaju dovoljno vremena, brojnost pojedinačnih nevjerojatnih događaja kroz dugo vremensko razdoblje može rezultirati nastankom značajne količine složene tvari. Eksperimenti, kojima se simuliraju prebiotički uvjeti na Zemlji pokazuju, međutim, da čak i prilično složene organske molekule nastaju vrlo brzo, samo im to treba omogućiti, a doista su brojni procesi koji to omogućuju.“

Dio nečega većeg

Složene molekule otkrila je letjelica Cassini tokom svojih proleta kroz Saturnov prsten E koji je izgrađen od kristalića koje izbacuju Enkeladovi kriovulkani.