Vremeplov / GTI, GSi, XR3: Podsjećanje na 5 najboljih kompaktnih sportskih modela '80-ih

08. 09. 2019. u 21:31:00 J. M.

Shares:0

Prvu polovinu '80-ih godina prošlog stoljeća u automobilskom svijetu obilježili su, između ostalog, sportski kompaktni modeli.

Trend koji je 1976. započeo Volkswagen s prvom generacijom Golfa GTI preuzeli su i ostali europski automobilski proizvođači i u prvoj polovini '80-ih nastaje čitav niz atraktivnih "hot-hatch" modela.

Podsjetimo se 5 najboljih modela po subjektivnom osjećaju, uz nekoliko napomena. Prvo, riječ je hot-hatch modelima tzv. Golf-klase pa nije bilo mjesta za modele drugih klasa poput, recimo Peugeota 205 GTI ili Renaulta 5 Turbo. Drugo, odabrani su početni sportski modeli iz prve polovine '80-ih, iako je nešto kasnije bilo i drugih i jačih modela. Krenimo redom…

Fiat Ritmo Abarth 130 TC (1983)

Nakon što je u septembru 1981. predstavio Ritmo Abarth 125 TC, dvije godine kasnije Fiat je uz obnovljenu verziju svog kompakta predstavio jači Abarth 130 TC.

Fiat Ritmo Abarth 130 TC - undefined

Fiat Ritmo Abarth 130 TC

Četverocilindrični motor zapremine 1995 kubika razvijao je 130 KS zahvaljujući dvostrukim Solex/Weber karburatorima. Fiat Ritmo Abarth 130 TC mogao je pojuriti do 195 km/h, a do 100 km/h je ubrzavao u 7,8 sekundi.

Fiat Ritmo Abarth 130 TC - undefined

Fiat Ritmo Abarth 130 TC

Automobil je 1984. stigao na tržište opremljen sportskom optikom,  ZF 5-stepenim mjenjačem, aerodinamičkim dodacima, alumunijskim felgama, sportskim sjedištima….

Ford Escort XR3 (1981)

Treća generacija Escorta bila je veliki komercijalni uspjeh, a Ford je odmah ponudio rivala Golfu GTI.

Ford Escort XR3 - undefined

Ford Escort XR3

Bio je to Ford Escort XR3 koji je u prvoj "hot-verziji" izvlačio 105 KS iz 1,6 litarskog motora s dvostrukim Weber karburatorom. Optičke izmjene nisu bile obimne ni izvana ni iznutra, tek malo deblje kolo upravljača i sjedišta s boljim bočnim držanjem.

Ford Escort XR3 - undefined

Ford Escort XR3

U oktobru 1982. stigao je Escort XR3i s elektronskim ubrizgavanjem (115 KS) i nešto agresivnijim izgledom, a dvije godine kasnije i top sportska verzija – Escort RS Turbo (132 KS).

Opel Kadett GSi (1984)

Poput prethodnika, tako je i peta generacija Opelovog kompakta – Kadett E – dobila sportsku verziju. Opel Kadett GSi je mamio uzdahe lijepim izgledom, dok su u unutrašnjosti klasični instrumenti zamijenjeni digitalnim.

Opel Kadett GSi - undefined

Opel Kadett GSi

Prvu verziju (bez katalizatora) pokretao je 1,8 litarski motor s elektronskim ubrizgavanjem (115 KS) koji je osiguravao postizanje maksimalnih 200 km/h.

Opel Kadett GSi - undefined

Opel Kadett GSi

Zasluga za visoku krajnju brzinu pripadala je i izuzetno aerodinamičnoj karoseriji s koeficijentom otpora zraka 0,30. Kasnije je Kadett GSi dobio 2,0 litarski motor koji je u najjačoj verziji razvijao 150 KS.

Renault 11 Turbo (1984)

Renault je uveo turbo-revoluciju u Formulu 1, a nešto kasnije i u "malolitražne automobile". Nakon što je Renault 5 Turbo ostvario veliki uspjeh na tržištu bilo je logično da i veći Renault 11 dobije 1,4 litarski benzinac s Garrett punjačem.

Renault 11 Turbo - undefined

Renault 11 Turbo

Renault 11 Turbo u prvoj verziji iz marta 1984. godine razvijao je 105 KS, da bi redizajnirani model (Phase 2) pokretao jači motor (115 KS).

Renault 11 Turbo - undefined

Renault 11 Turbo

Za razliku od Opel Kadetta koji je u sportskoj GSi verziji imao digitalne instrumente, Renault 11 Turbo zadržao je klasične iako je "digitala" s glasovnim upozorenjima krasila verziju Electronic. Sportski ugođaj Turbo verziji davao je kožni sportski volan dok su maglenke i aluminijske felge bili znaci vanjskog raspoznavanja.

VW Golf II GTI (1984)

Nedugo nakon lansiranja druge generacije Golfa, stigla je i GTI verzija. Motor je preuzet od posljednje evolucije Golfa GTI "jedinice": 1,8 litarski benzinac s jednom bregastom osovinom i 8 ventila (112 KS).

VW Golf II GTI - undefined

VW Golf II GTI

Prva GTI "dvojka" mogla je pojuriti do 191 km/h, ubrzavala je do 100 km/h u 9,7 sekundi, a važan tehnički detalj bile su disk kočnice na svim točkovima.

VW Golf II GTI - undefined

VW Golf II GTI

Vanjski izgled bio je toliko decentan da je samo GTI natpis na grilu hladnjaka otkrivao kako je riječ o sportskoj verziji. Ovaj "nedostatak" VW će kasnije ispraviti lansiranjem jačih GTI (139 KS) i boljih sportskih verzija (Rallye, G60). 

KOMENTARI (2)