Vozači, oprez: Morate znati kako se ponašaju gume starije od pet godina

J. M.
Vozači, oprez: Morate znati kako se ponašaju gume starije od pet godina
/ Foto: ÖAMTC
Kada je riječ o automobilskoj obući, zakonska regulative nigdje ne spominje starost guma niti ograničava korištenje pneumatika obzirom na datum proizvodnje, tzv. DOT.

No, da li je dovoljno zadovoljiti dubinu profila kao jedini "pravni" faktor upotrebljivosti guma prestankom zime?

Nije, ako je suditi po testu austrijskog automobilskog kluba ÖAMTC! Eksperti ÖAMTC-a prije nekoliko godina pokušali su istražiti ponašanje ljetnih guma različite starosti koje izgledaju "regularno" i pritom ispunjavaju jedini traženi sigurnosni kriteriji – minimalnu dubinu profila od 1,6 milimetara.

Dakle, koliko se starenjem mijenjaju karakeristike pneumatika? Kao što je i bilo očekivano, starenjem se značajno pogoršava prianjanje guma, prije svega na mokroj podlozi.

Drugim riječima, što je guma starija, to je veći sigurnosni deficit. 

Čak i nimalo "izlizana" guma, sa dubinom gaznog sloja od 6 mm, stara pet godina ima znatno lošija svojstva na mokroj cesti u poređenju sa potpuno novim pneumatikom. Treba napomenuti da pogoršanje prianjanja na mokroj podlozi nije samo rezultat starenja gume nego i tehnološkog napretka novih pneumatika.

Na testu ÖAMTC-a napravljena je usporedba svojstava proizvoda istog branda, i to novog "seta" normalno istrošenih guma sa pneumaticima starosti od dvije do 14 godina. Pri izboru guma, osim pripadnosti istom proizvođaču, postavljen je još samo jedan uslov – dubina profila od 5 milimetara.

Na četiri stanice testa – kočenju na mokrom, upravljivosti na mokrom, kružnoj vožnji na mokrom te kočenju na suhom – stare gume pokazale su znatne nedostatke.

ocjene.jpg - Vozači, oprez: Morate znate kako se ponašaju gume starije od pet godina

Rezultat testa

Ako nova ljetna "obuća" zaslužuje fiktivnu ocjenu 3,6 ("posebno preporučljiva"), guma korištena samo 2-3 godine dobija slabiju preporuku ("preporučljiva") za ponašanje na mokroj cesti.

Peta i šesta godina upotrebe dodatno pogoršavaju karakeristike gume koja je još samo "uslovno preporučljiva". Ova ocjena posebno vrijedi za šest godina stare gume koje su na granici najslabije preporuke. Pneumatici stariji od 10 godina predstavljaju faktor opasnosti na mokroj cesti i "nisu preporučljivi".

Rezultati testa pokazuju da guma stara pet godina, uz optimalnu dubina gaznog sloja od 6 milimetara, ima znatno lošija svojstva na mokroj cesti od novih pneumatika. 

Mada se na prvi pogled čini pretjerano zahtjevnom preporuka stručnjaka o promjeni guma nakon četiri godine korištenja, rezultati testa pokazuju da nije bezrazložna.

Čak je i na suhoj cesti uočljivo pogoršanje ponašanja automobila obuvenih u stare gume, mada ne tako drastično kao na mokrom.

Stoga, punog smisla ima savjet eksperata da se pri korištenju automobilskih guma treba pridržavati pravila 4x4x4. To znači: četiri jednake gume, minimalne dubine profila četiri milimetra, do četiri godine starosti.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Povezano

/ Najnovije