Pedeseti rođendan Volvo sigurnosnog pojasa sa tri tačke učvršćivanja

Radiosarajevo.ba
Pedeseti rođendan Volvo sigurnosnog pojasa sa tri tačke učvršćivanja

U četvrtak, 13. avgusta 1959., prvi automobil na svijetu sa serijski ugrađenim sigurnosnim pojasom sa tri tačke učvršćivanja, Volvo PV544, isporučen je u Volvo salon u švedskom gradu Kristianstad. U sljedećih 50 godina sigurnosni pojas spasio je više od milion života.

Izvuci, ukopčaj, namjesti. Jednostavni pokreti ruke koji stavljaju sigurnosni pojas na svoje mjesto, a u isto vrijeme smanjuju rizik od teških ozljeda i smrti u slučaju sudara za 50%.

Do današnjeg dana, sigurnosni pojas ostaje najvažnija sigurnosna oprema automobila. On je najšire upotrebljavani te najvažniji sigurnosni izum u 120 godina dugoj automobilskoj istoriji.

To je pojas koji veže čovjeka i automobil. To je pojas koji zadržava sve suvozače u sudaru. U isto vrijeme, suvozači su vezani za mjesto u automobilu izbjegavajuči rizik da budu „razbacani“ po unutrašnjosti vozila kao i to da budu izbačeni iz njega.

Nils Bohlin razumije sile na poslu

Postoji izreka da ako je nešto jednostavno onda je sigurno i najbolje. Međutim, to se odnosi samo na kraj 50-tih kada je sigurnosni pojas evoluirao u sadašnji izgled, zahvaljujući Volvovom inženjeru Nilsu Bohlinu.

Postojali su različiti tipovi sigurnosnih pojaseva prije toga. Početkom 1930-tih američki doktori su počeli zahtjevati da se u automobile ugrade sigurnosni pojasevi.

Sigurnosni pojas sa dvije tačke učvršćivanja preko krila bilo je najčešće rješenje, ali istovremeno postojale su i varijante pojasa sa tri tačke učvršćivanja. Problem je bio što oni nisu bili u stanju dovoljno zaštititi svoje korisnike i to posebno pri većim brzinama.

Bivši avio inženjer Nils Bohlin, prije nego je prešao u Volvo, radio je na razvoju sjedala za izbacivanje u avionima, te je razumio sile koje se generiraju za vrijeme sudara.



Isti pricipi traju i danas

Pojas mora upiti sile na pravim mjestima, preko karlice i grudnog koša gdje je tijelo najjače. U isto vrijeme, mora biti jednostavno za korištenje i prilagođavanje.

Najvažniji djelovi Nils Bohlinovog dizajna su to što se sistem sastoji od dijela koji prolazi preko krila te dijagonalno preko grudnog koša. Tačke na kojima je vezan nalaze se nisko pored sjedala, čime geometrija pojasa oblikuje slovo V usmjereno prema podu. Tako pojas ostaje u zadanoj poziciji i ne miče se ni pod utjecajem velike težine.

Na skandinavskom tržištu, Volvo PV544 i Volvo Amazon (120) su bili prvi automobili s ugrađenom svjetskom sigurnosnom inovacijom. Volvo je bio prvi proizvođač automobila koji je serijski počeo ugrađivati sigurnosne pojaseve sa tri tačke učvršćivanja. Izum je bio patentiran kao otvoreni patent, tako da je svako ko je želio ugrađivati ovakve pojaseve to mogao učiti potpuno besplatno.

Napravljen je veliki korak u povećanju sigurnosti, ali takav sigurnosni pojas nije doživio instant slavu. Trebalo je proći još par godina prije nego što su kupci, a zatim i proizvođači shvatili da je sigurnosni pojas uspješan čuvar života.

Volvovo istraživanje je uvjerilo svijet

Najprije u Americi a zatim i ostalim državama, Volvo je pokrenuo prodaju automobila sa sigurnosnim pojasevima sa tri tačke učvršćivanja još 1963. Nakon pokretanja prodaje, Volvo je izvršio i niz testova s proklizavanjem i sudarima automobila opremljenim različitim tipovima sigurnosnih pojaseva. Rezultati su bili kristalno jasni: Volvo pojas je pružio daleko najbolju zaštitu za sve putnike u vozilima.

Nakon par godina, tačnije 1967., Volvo je prezentirao svoj pionirski izvještaj „28.000 nesreća“ na konferenciji o sigurnosti u prometu u SAD-u. Izvještaj se temeljio na podacima dobivenim o automobilskim nesrećama u kojima su sudjelovali Volvo automobili u Švedskoj u trajanju od godine dana.

Ponovo se rezultati bili nedvosmisleni - i svijet je napokon počeo obraćati pažnju. Izvještaj je pokazao da sigurnosni pojas spašava živote i umanjuje ozljede za 50 do 60%.

Više od milion spašenih života

Danas se pojas sa tri tačke učvršćivanja nalazi u automobilima po cijelom svijetu. Volvo je predstavio ovu posebnost kao standard na prednjim i zadnjim sjedištima još 1967.

Moderni sigurnosni pojas je kamen temeljac unutarnje sigurnosti automobila, radeći zajedno sa zračnim jastucima te zatezačima pojaseva sa ograničenjem sile.

Pojas se sam postavlja u ispravan položaj u slučaju sudara – zatezač pojasa se steže preko grudi. To se dešava u pravom trenutku kako bi se tijelo zaustavilo u neželjenom pokretu što je moguće nježnije.

Teško je procijeniti koliko je tačno života spasio sigurnosni pojas – ne postoje globalno usklađeni podaci o saobraćajnim nesrećama. Međutim, procjenjeno je da više od milion ljudi duguje svoj život sigurnosnim pojasevima, a višestruko veći broj ljudi izbjeglo je teške ozljede.

Značajni potencijal još postoji

Upotreba sigurnosnih pojaseva je još uvijek najvažniji faktor povećanja sigurnosti u saobraćaju među vozačima i suvozačima. U globalnoj perspektivi, značajni potencijal još postoji. Upotreba sigurnosnih pojaseva veoma se razlikuje između različitih djelova svijeta i različitih država.

Sigurnosni pojas sa tri tačke učvršćivanja spašava živote već 50 godina – i nastaviće činiti isto u predvidivoj budućnosti. Svaki postotak povećane upotrebe radi razliku.

U Americi je procjenjeno da bi svaki postotak povećane upotrebe spasio 270 života godišnje! Studije u Evropi pokazuju da bi se svake godine moglo spasiti još 7000 života kada bi postotak upotrabe pojaseva u svim zemljama EU-a bio na istom nivo kao u slučaju Švedske.

A potencijal je još veći u dijelovima Afrike, Azije i Južne Amerike gdje se broj vozila naglo povećava iz godine u godinu.



radiosarajevo.ba

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije