Omer Halilhodžić za Radiosarajevo.ba: Mostarac koji je dizajnirao Škodu Superb

Jasmin Mržljak
Omer Halilhodžić za Radiosarajevo.ba: Mostarac koji je dizajnirao Škodu Superb
Za Omera Halilhodžića, bosanskohercegovačkog automobilskog dizajnera, svjetska javnost čula je početkom ovog milenija.

Tada je Mostarac s adresom u njemačkom Mainzu postao šef europskog dizajnerskog odjeljenja Mitsubishija i za kratko vrijeme učinio prepoznatljivim modele "japanskog dijamanta".

Prije 15 godina autor ovog teksta prvi put je razgovarao s Omerom Halilhodžićem koji je opisao kako se našao u svijetu automobilskog dizajna.

omer-2.jpg - undefined

Omer Halilhodžić na radnom mjestu (Foto: Škoda)

"Akademiju likovnih umjetnosti, smjer industrijski dizajn, okončao sam u Sarajevu 1989. godine. Kako su me uvijek privlačili automobili, prvi posao sam pronašao u fabrici minibusa u rodnom Mostaru. Potom sam dobio američku stipendiju, a posredstvom tadašnjeg direktora sarajevskog TAS-a, Bernda Leistnera, početkom 90-ih našao se u Volkswagenovom timu dizajnera. Tokom četiri godine 'službe' u VW-u, učestvovao sam u kreiranju Golfa 'četvorke', Passata B5", pričao je Halilhodžić.

Početkom 1996. godine prelazi u Mitsubishi gdje će se zadržati više od jedne decenije i učestvovati u stvaranju Colta, CZ2, CZ3, Lancera, Outlandera... 

"Rado se sjećam vremena provedenog u Mitsubishiju. Iako sam bio prvi čovjek europskog dizajnerskog odjeljenja, često sam putovao u Japan, gdje sam upoznao potpuno drugačiju kulturu. Prihvatili su me i dali mi odriješene ruke. Nakon što sam otišao iz Mitsubishija zatvorili su europski dizajnerski centar u Nizozemskoj, ali sada ga ponovo otvaraju i ne krijem da me zovu na staro mjesto".

mitsubishi_omer.jpg - undefined

Omer Halilhodžić i Mitsubishi Concept Sportback od kojeg je nastala osma generacija Lancera (Foto: Mitsubishi)

Gdje je danas Omer Halilhodžić?

"Radim za Škodu, ali kao freelancer. Odgovara mi takav angažman, ne eksponiram se previše. Moja nadležnost je vanjski dizajn, radio sam aktuelnu generaciju Superba i novi SUV Kodiaq", objašnjava Halilhodžić na početku razgovora za portal Radiosarajevo.ba.

Promijenio je nekoliko radnih adresa "između Škode i Mitsubishija", najprije bio u Mercedesu, gdje je radio eksterijer aktuelne A-klase (W176) i nove S-klase (W222).

Nakon Mercedesa Halilhodžić je dobio posao snova svih dizajnera. Dovoljno je reći Ferrari, Maranello...

"Rad u Ferrariju bio je ogromna čast ali i obaveza, pogotovo zato što je to bilo u vrijeme kada je kompanija osnovala vlastiti dizajnerski centar. Trebalo je dostojno zamijeniti legendarnog Pininfarinu koji je 60 godina bio odgovoran za izgled Ferrarija. Pozvao me Flavio Manzioni, a zeleno svjetlo za moj angažman dao je Luca di Montezemolo. Učestvovao sam u dizajniranju modela F12berlinetta i LaFerrari", objašnjava Mostarac.

laferrari_model6_02a.jpg - undefined

Skice za Ferrari LaFerrari na kojem je radio Omer Halilhodžić (Foto: Ferrari)

Mnoge će iznenaditi Halilhodžićeva tvrdnja da je lakše dizajnirati Ferrari nego velikoserijske modele drugih proizvođača.

"Veliki dio posla u Ferrariju obave inžinjeri. Donesu gotove postavke motora, mjenjača i ostalih mehaničkih komponenti i onda dizajner može pustiti mašti na volju. Na automobilima poput VW Golfa i Škode Superb sve je komplikovanije, morate ulaziti u detalje, uklopiti se u troškove... Ako šefovi kažu da zadnja svjetla ne smiju biti skuplja od 70 eura, morate ih dizajnerski prilagoditi toj cijeni. Onda odobrenje trebaju dati inžinjeri, šefovi... Pa sve strožiji sigurnosni standardi, homologacije. Sve u svemu, puno je ograničenja."

Kada je prije nekoliko godina Jozef Kaban postao šef dizajna Škode sjetio se Mostarca s kojim je dvije decenije ranije radio u Volkswagenu. Tako je Omer Halilhodžić postao freelancer dizajner Škode.

"Osim Superba i Kodiaqa učestvujem u dizajniranju proizvodne verzije budećeg električnog modela Škode. Električni modeli su budućnost, izazov za inžinjere ali i dizajnere jer se mijenja kompletna arhitektura vozila. Dizajn je kao jezik, stalno se mijenja. Radio u Škodi ili Ferrariju, dizajner mora stalno pokazati kreativnost. Nema uravnilovke, redovne i sigurne plaće nego se uvijek morate dokazivati, 'izmišljati' nešto novo..."

omer-4.jpg - undefined

Omer Halilhodžić i Karl Neuhold koji je bio zadužen za proizvodnu pripremu Škode Superb (Foto: Škoda)

Na ovo se nadovezuje pitanje o razlikama u poslu automobilskog dizajnera nekad i sad.

"Mnogo toga se promijenilo. Nekad je bilo svega nekoliko kompjutera, a sve se vrtjelo oko papira, olovke, markera, kopir-aparata... Danas je sve radi na kompjuteru, od crteža do 3D modela, rezanja na freeze mašini... Moguće je napraviti puno više varijanti. No, bez obzira radite li olovkom ili kompjuterom neophodno je znanje."

Omer Halilhodžić ne zaboravlja domovinu.

"Iako sam prilično zauzet obavezama, ljeti dolazim u BiH sa suprugom i 17-godišnjim sinom. Kad god sam u mogućnosti nastojim pomoći mladim bh. dizajnerima. Bosni i Hercegovini treba pozitivno razmišljanje, da se ljudi takmiče u pravim stvarima umjesto troše vrijeme na gluposti. Onda će se moći promijeniti mentalitet, kako su to učinili, recimo, Česi i Slovaci. Nekad smo ih ismijavali a danas Škoda napravi milion automobila godišnje a Slovačka je prva zemlja u svijetu po broju proizvedenih vozila na broj stanovnika. Zašto se ne možemo ugledati na njih."

Na pitanje o svom danas i sutra, odgovara uz osmjeh.

"I dalje sam aktivan i kreativan. Radim na novim projektima električnih vozila u Škodi, zajedno s Volkswagenom. A uskoro, ko zna", kaže na kraju razgovora za portal Radiosarajevo.ba Omer Halilhodžić, poznati bh. automobilski dizajner.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije